Ryttarna på taket

Varför har vi hästar på taket? Vad betyder de?

Vi har fått frågan några gånger – och hittade svar som vi inte väntade oss.

Den 27 november 1994 var det stort kulturevenemang på Fågelbacksgatan. Vårt hus var knappt ett år gammalt och skulle inviga något ovanligt, ett konstverk på taket. Det fanns, och finns bara ett sådant tidigare i Malmö, i kvarteret intill Värnhem. Eskorterad av en Kronprinsens husarers minnestropp och inför uppåt fyrahundra åskådare förklarade kulturkommunalrådet Anna Brandoné den glädje hon kände för stans räkning när Malmö fått ett så elegant konstverk.

– Ryttarna påminner oss om arvet från svunna tider, det hippologiska arvet på denna plats, sa hon när täckelset föll och hästarna högt upp kunde blicka ner över både Malmö stads gamla hästhage, som gett området dess namn, och det gamla husarregementets område. 

Hästhagen år 1853

Att det blev ett konstverk på det ganska exklusiva huset kan vi nog tacka både Riksbyggen och arkitekten Bo Ahlström för.

– Jag ville integrera konsten med arkitekturen, sa Ahlström som ritat hela Stallmästaren.

Uppdraget att kröna Huset med ett konstverk gick till Björn Nörgaard, dåvarande professor på Det Kongelige Danske Kunstakademi i Köpenhamn. Ett mycket spännande val – Nörgaard startade redan på 60-talet Den Experimenterende Kunstskole och hade gjort sig känd i Malmö genom ett performance i Konsthallen och hade dessutom arbetat med hästar som motiv i sina verk. Och efter att våra hästar kommit på plats på taket fick han uppdraget att pryda Triangeln i Malmö. Statyn Treenighet invigdes 1999.

Nörgaards offentliga verk är i huvudsak statyer, de flesta i Danmark, men han har även ritat bostadshus, skapat altartavlan i Christianskirken i Frederica och illustrerat Danmarks historia på 17 gobelänger som var näringslivets och fackföreningsrörelsens 50-årsgåva till drottningen och som nu hänger på Christiansborg.

Hästhagen 1904

Så Stallmästarens signatur är i mycket gott sällskap.

Men varför blev det ryttarna?

– Det var ett önskemål men inget krav.

– Apokalypsens Ryttare var mitt eget val. Det är ett försök att i vårt mycket materialistiska nyttostyrda samhälle peka på de mytiska, religiösa och eviga element som historiskt utgör utgångspunkt för de begrepp och värderingar som ligger bakom vår uppfattning av människan och samhället av i dag.

– Det är andens krigare, inte arméns.

Och nu står de där, 3,5 meter höga och 1,5 ton tunga.

Apokalypsens fyra ryttare är en berättelse ur Bibelns uppenbarelsebok. De fyra ryttarna berättas för aposteln Johannes som en uppenbarelse från Jesus, som en del i visionen om apokalypsen, världens undergång.

Berättelsen har under åren tolkats på olika sätt, i text, i film och i musik. Så här skriver Thor-Leif Strindberg på sajten alltombibeln:

”Hela den här omfattande ”uppenbarelsen” som Jesus gav Johannes var en utläggning av det svar han gett lärjungarna då de frågat vad som skulle förebåda änden och hans återkomst (Mark 13:6-8). Och bland de olika symboliska företeelser Johannes fick se var fyra ryttare på hästar i olika färger:

”Jag såg, och se: en vit häst, och han som satt på den hade en båge. Åt honom gavs en segerkrans, och han drog ut som segerherre, för att segra…

Då kom en annan häst ut, en eldröd, och åt honom som satt på den gavs makt att ta bort freden från jorden och få människor att slakta varandra. Och ett stort svärd gavs åt honom…

Och jag såg, och se: en svart häst, och han som satt på den hade en våg i handen. Och jag hörde liksom en röst mitt ibland de fyra väsendena säga: ’Ett mått vete för en denar, och tre mått korn för en denar, och oljan och vinet får du inte skada.’

Och jag såg, och se: en gulblek häst. Och han som satt på den hette Döden, och helvetet [dödsriket] följde efter honom.

Och åt dem gavs makt över en fjärdedel av jorden, makt att döda med svärd och med svält och med pest och genom jordens vilda djur” (Upp 6:2-8)

Det har skrivits många böcker under årens lopp där man har försökt analysera händelser genom historien för att utröna var på den profetiska tidsskalan vi befinner oss just nu. Och man har på olika sätt försökt se exakt vad apokalypsens fyra ryttare representerar. Men den enkla sanningen är nog den att synen med de kusliga ryttarna inte syftar på något specifikt tillfälle, utan att de har ridit fram över jorden i tusentals år. Det har förekommit krig och svält, sjukdomsepidemier etc i alla tider. ”

För den som vill läsa mer om bakgrunden till vår fantastiska konst:

Göran Rosenberg: https://www.expressen.se/kultur/det-ljusa-loftet-om-varldens-undergang/

Apokalypsens fyra ryttare – https://sv.qaz.wiki/wiki/Four_Horsemen_of_the_Apocalypse

http://faktoider.blogspot.com/2016/02/apokalypsens-ryttare-utan-pest.html

Text och research/ Torsten Pamp Kartor/Bertil Östman